onsdag 1 april 2009

små tankar kring etik

I veckan har jag gått och klurat lite på vilka etiska perspektiv vi människor bär omkring på. Än så länge (den här veckan) har jag lyckats identifiera tre olika perspektiv i mina möten med människor.

Vi kan ta som exempel att jag ger min kompis en bukett med blommor. Namnen och tankarna om de olika etiska varianterna är högst personliga...

Det första är ett konsekvensetiskt perspektiv, vilket innebär att handlingen blir god/ond utifrån utfallet. Här bestäms handlingen utifrån om min vän blir glad eller ej. Handlingen skulle vara direkt ond ifall hon skulle råka vara allergisk och god ifall det är hennes favoritblommor. Fördelen med ett konsekvensetiskt perspektiv är att det är lätt att säga om en gärning var god eller ond. Nackdelen är att etiken då "ligger i den andres händer". Stefan Einhorns bok om att vara snäll bygger mycket på det här perspektivet.

Det andra etiska perspektiv som jag lyckats få en skymt av är majoritetsetik. Här ska handlingen vara till nytta för majoriteten. Det här etiska perspektivet hör nog mest hemma i politiken, men är dock nog så viktigt att belysa. Min blombukett är en etisk handling om den leder till något gott för flera. Fördelen med en majoritetsetik är att den kan tillgodose många människors behov. På ett politiskt plan är det ju positivt att det blir bra beslut för så många som möjligt. Nackdelen är om det t ex sker på bekostnad av minoriteten. Ett förfärligt exempel är ju nazityskland...

Ett tredje perspektiv är avsiktsetiken. "Godheten" på min handling bestäms av mitt motiv för handlingen. Jag kan ju ge blomman med många olika motiv till min handling. Jag kan ge den för att jag tycker om henne och helt enkelt vill göra henne glad. Jag kan ge den för att hon ska tycka att jag är en generös person. Jag kan ge den för att göra henne avundsjuk på att jag har råd att köpa en sådan dyr bukett. Jag kan ge den med avsikt att minsann visa henne att så här är man en bra kompis ("när fick jag en blomma av dig senast?"). Det finns säkert fler anledningar. Det är först i avsiktsetiken avsikten bakom handlingen blir aktuell att ta en titt på. Det är nämligen den som är avgörande för om handlingen är god eller ond. Här skulle nog jag vilja påstå att bara den första avsikten är god. Fördelen med avsiktsetiken är att så länge jag handlar med god avsikt har jag frid och ett gott samvete "bollen är i min hand". Nackdelen är att det innehåller en stor portion tro i bedömningen (om jag får en bukett av en vän så behöver jag tro på hennes goda avsikt för att uppskatta blomman fullt ut).

Vårt rättsystem verkar bygga både på konsekvensetik och på avsiktsetik. Om ett mord begås kan det ju definieras både som dråp, vållande till annans död och mord beroende på gärningsmannens avsikt (eller i det här fallet brist på avsikt). Rent konsekvensetiskt måste det ju dock bli ett straff för gärningens konsekvens. Även majoritetsetiken kommer nog in här eftersom ett fängelsestraff även skyddar allmänheten från att skadas av gärningsmannen.

Som kristen så skulle jag framför allt beskriva mig som avsiktsetiker. Mina ledord för hur jag lever i vardagen är hämtade från bibeln, där det viktigaste är mitt motiv till handlingen.

"Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det skall ni göra för dem" (Matt 7:12)

"Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra." (Joh 13:34)

I bergspredikan (Matt kap 5 - 7) flyttas fokus från handlingen, konsekvensen till avsikten. Från det yttre till det inre.

Många tror att det här innebär att man alltid utgår från sina egna behov när man handlar. För mig innebär det tvärtom att sätta den andres behov först, att behandla den människan så som han vill bli behandlad. Når jag alltid upp till dessa etiska krav? Absolut inte! Men jag försöker och så länge jag gör mitt bästa har jag ett rent samvete och frid i hjärtat.

En av mina närmaste vänner ställde en riktigt klurig fråga. Ett etiskt dilemma, som har blivit en klassiker. Om du mötte Hitler när han var bebis och du visste om att han senare i livet skulle mörda miljontals människor. Vad skulle du göra då?

Dagens önskan är att vi alla ska få lite mer av det ljus som Jesus kom med till den här världen, till detta mörker.

"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det." (Joh 1:1-5)

Låt ljuset från Jesus fylla ditt inre med frid och liv. Hans är makten, äran och härligheten i evighet. Amen.

Med kärlek
Helle

Inga kommentarer: